התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    אי ספיקת כליות סופנית: טיפול מלא בבית החולה

    איך מאבחנים את המחלה? מה קורה כשהיא מחריפה? מדוע הטיפול הפליאטיבי בה נחשב לאינטנסיבי ומורכב? וכיצד מגשרים על הפער בין מטופל שבחר לעצור טיפול בדיאליזה למשפחה המתקשה להבין? הוספיס בית לחולה כליות סופני – כל מה שחשוב לדעת      

    אי ספיקת כליות היא מצב כרוני, שעלול גם להפוך לסופני. בין שטיפולי הדיאליזה לא עוזרים עוד ובין שהחולה בוחר לחדול מהם במודע, הוא ומשפחתו נקלעים לסיטואציה מורכבת המצריכה מענה משולב – פיזי, נפשי, סוציאלי ולעיתים גם משפטי. ד”ר איב ביטון, המייסד והמנהל הרפואי של שרן, מסביר על הטיפול הפליאטיבי המיוחד שמעניקים צוותיו לחולי הכליות בבתיהם, במטרה להפחית ככל שניתן את סבלם ולתמוך בהם ובמשפחותיהם.   

    מהן הסיבות לאי ספיקת כליות?

    תפקיד הכליות הוא לסנן מהדם נוזלים וחומרים מומסים ולסלקם מהגוף דרך השתן. פגיעה בתפקודן עלולה להוביל להצטברות של נוזלים מיותרים וחומרי פסולת בגוף, להפר מאזן של מינרלים חיוניים ולהפריע בייצור ויטמין D והורמונים נחוצים. ירידה בתפוקת הכליות הינה חלק מתהליך טבעי של הזדקנות הגוף, אך ישנן מחלות שעלולות להאיץ ולהחמיר את התהליך כגון אי ספיקת לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות של המערכת האימונולוגית או מחלות בכליות עצמן. 

    מהם התסמינים העיקריים וכיצד מאבחנים את המחלה?

    אדם הסובל מאי ספיקת כליות כרונית עשוי לחוש תשישות וחולשה, חוסר תיאבון וקוצר נשימה, בחילות והקאות. הוא יגלה החמרה במצבים נוספים כמו סוכרת ואי ספיקת לב. בדיקות דם ושתן יחשפו כי תפקוד הכליות ירד באופן ניכר, ואז מתחיל תהליך של אבחון הבעיה והערכת חומרתה: האם היא בתוך הכליות או מחוץ להן, האם ניתן להשיבן לתפקוד חלקי או מלא, האם מדובר באי ספיקת כליות קלה או חריפה, והאם יש צורך בטיפולי דיאליזה. לעיתים נוטלים דגימה מהכליה כדי לאתר את הגורם לפגיעה.   

    כיצד מטפלים באי ספיקת כליות?

    הטיפול המרכזי הוא באמצעות דיאליזה – תהליך מלאכותי שבו “כליה” חיצונית מנקה מהגוף תוצרי פסולת ונוזלים עודפים ומוציאה אותם מהדם. בדרך כלל נדרש המטופל להגיע למכון דיאליזה פעמיים-שלוש בשבוע, אך בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה לבצע את ההליך בבית ובאופן יומיומי. במהלך הטיפול משנעים לגוף כמויות גדולות של נוזלים. המטופל עשוי לחוש חוסר נוחות, ירידה בלחץ הדם וחולשה. אבל חשוב להבהיר: אין זה בהכרח מצב סופני. ניתן לחיות עם דיאליזה ולתפקד באופן סביר לאורך שנים רבות. במעט המקרים, הכליות אפילו שבות בהדרגה לאיתנן, או מוחלפות באמצעות השתלת כליה, ומתייתר הצורך בדיאליזה. ישנם חולים שמסתייעים בטיפול טבעי, הקפדה יתרה על תזונה ומתכונים מיוחדים, שמטרתם להפחית את רמת הקריאטינין בדם.       

    מתי הופכת אי ספיקת כליות לסופנית?

    ישנה קבוצת חולים, רובם ככולם בגיל מבוגר למדי, שלא רק שהדיאליזה לא מסייעת להם – היא אף מסכנת את בריאותם. במקרה כזה יחליט הצוות הרפואי, יחד עם החולה ומשפחתו, לחדול מהטיפול. קבוצה נוספת היא חולים שממשיכים לעבור דיאליזה, אך בשל ההחמרה באי ספיקת הכליות או במחלות נלוות, מתחוור לצוות המטפל כי הם הגיעו לסוף חייהם. לצד אלו ישנה קבוצה שלישית: חולים שקצה נפשם במעמסה הגופנית והנפשית. אלה בוחרים בדעה צלולה, לעיתים תוך מחלוקת עם בני משפחה, להפסיק את הדיאליזה, כשהמשמעות ברורה. 

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    מיינדפולנס – תרגול להפגת כאב עם נעמה קטן

    שורה ארוכה של מחקרים הוכיחו כי תרגול מיינדפולנס תורם להתמודדות עם כאב. נעמה קטן, מתרגלת ומורה למיינדפולנס, ודוקטורנטית למיינדפולנס באוניברסיטת חיפה, מנחה אותנו בתרגול מודעות קשובה המיועד להפגת כאב.

    מהן אפשרויות הטיפול במצב מחלה מתקדם וסופני?

    הפסקת דיאליזה אין פירושה שהסוף מיידי. ד”ר ביטון מספר על מקרים שבהם תוחלת החיים הוערכה בחודשים ספורים, אך בפועל חיו החולים גם שנה או שנה ומחצה. לעיתים הכליה מתאוששת קלות וחוזרת לתפקד ברמה נמוכה, כולל מתן שתן, מה שמאפשר חיים של מספר שנים. כך או כך, במקרה של חולה כליות במצב סופני, הטיפול הפליאטיבי הוא אינטנסיבי יחסית ומשולב: הן במישור הרפואי הפיזי – אם זה המשך דיאליזה, שמירה על איזון סוכר ומלחים ותפקוד המערכות, מתן נוזלים, הפחתת כאבים או טיפול במחלות הנלוות – והן במישור הסוציו-פסיכולוגי. 

    “הרבה פעמים עיקר המאמץ הוא מול המשפחה”, אומר ד”ר ביטון, “כשהחולה כבר שלם עם ההחלטה אבל הסביבה שלו לאו דווקא. לעיתים יש ילדים שמתגוררים בחו”ל וזועמים למשמע הבשורה. קשה מאוד להיכנס לנעליו של החולה ולהבין את רמת הסבל שהוא עובר. אנחנו, כצוות מטפל, מכילים את הכעסים האלה ונותנים גם להם מקום ומענה”.  

    מהם יתרונות הטיפול דרך הוספיס בית של שרן?

    חולה כליות המאובחן במצב סופני זכאי לטיפול רפואי פליאטיבי בביתו ויכול לקבל הפניה לשרן מקופת החולים. שירות זה כלול בסל הבריאות ועל כן אינו כרוך בעלות למטופל. מטרת הטיפול הפליאטיבי היא להפחית את הסבל ככל שניתן. המטופל שוהה בביתו, בסביבתו המוכרת והתומכת. הטיפול כולל ביקורים תכופים של צוותי שרן – רופא/ה, אח/ות ועובד/ת סוציאלי/ת, שנותנים מענה הוליסטי לכל צורכי החולה ובני המשפחה. 

    המענה הפליאטיבי כולל גם התייחסות לנושאים רגישים, כמו הכנת הצדדים לעתיד לבוא, עיסוק בסוגיות משפטיות הקשורות בחוק החולה הנוטה למות, וקבלת החלטות בדבר הארכה או אי הארכה מלאכותית של החיים, כל עוד המטופל עצמו יכול לעשות זאת בהכרה ובדעה צלולה. “יש כאן פער פיזיולוגי ונפשי של אדם שהיה תלוי במכונה ועכשיו התנתק ממנה”, מסכם ד”ר ביטון. “הצוות שלנו מיומן ומנוסה דיו כדי להתמודד ברגישות עם כל ההיבטים, להקל ככל שניתן את הסבל והמצוקה ולאפשר לחולה ולמשפחתו להיפרד בכבוד”.   

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות