התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    התמודדות רגשית לחולים מורכבים וכרוניים בהוספיס בית בתקופת קורונה

    איך מתמודדים עם החששות, הדאגות וחוסר האונים שמלווים את החולים, המטפלים והמשפחה בימי הקורונה?
    האם יש טכניקות הרגעה, וכיצד צוותי הטיפול הפליאטיבי של שרן רפואה עד הבית יכולים לסייע?

    עם פרוץ מגפת הקורונה, מתמודדת כלל האוכלוסייה עם תחושות וקשיים חדשים שטרם הכרנו ושאין אפשרות לצפותם או לנבאם במגוון נושאים. ההתמודדות עם התפתחויות אלה אינה פשוטה במיוחד בפן הרפואי-בריאותי עבור אוכלוסיות בסיכון כמו חולים כרוניים וחולים מורכבים, וכמובן עבור מטופלים בשירות טיפול תומך והוספיס בית ובני משפחותיהם.

    חרדה קיומית ביומיום, חרדה מריחוק חברתי בימי קורונה

    הזקוקים לטיפול פליאטיבי תומך הם חולים במחלות קשות וחשוכות מרפא. הם מתמודדים יום יום עם קשיים רגשיים, תפקודיים ופיזיים, המלווים בתחושות של חוסר אונים ואי וודאות עקב מחלתם המתקדמת. על רקע מגפת הקורונה לקשיים אלה התווסף בשנה האחרונה משבר נוסף: ההנחיה הגורפת לריחוק חברתי.

    שרן רפואה עד  הבית עושה ככל האפשר להקל על המטופל ומשפחתו בהתמודדות עם קשיים אלה. בעזרת המערך הסוציאלי של שרן – הניתן במסגרת הוספיס בית כחלק בלתי נפרד מהסיוע הרפואי והסיעודי של רופא/ה ואח/ות – המטופל, בני משפחתו והמטפל העיקרי מקבלים סיוע נפשי, תמיכה וכלים להתמודדות.   

     

    טלי ליבני, עובדת סוציאלית בשירות הוספיס בית מבחינה בין הגל הראשון של מגיפת הקורונה לבין הגל השני. לדבריה, “הגל הראשון עורר פחד וחוסר וודאות אצל אוכלוסייה בריאה, ופי כמה וכמה אצל חולים בסיכון. בתחילת הגל הראשון צפינו במה שקרה בעולם. היה ברשותנו ידע מועט לגבי היקף ויכולת ההדבקה של הנגיף, אך היה ברור שהמחלה תוקפת ביתר שאת אנשים עם מחלות רקע. עקב כך, הוגדרו הנחיות לשמירה על ריחוק חברתי כולל הימנעות מקרבת המשפחה והחברים עד כמה שניתן. אפילו מטפלות סיעוד הורחקו, כשהנחיות חדשות צצו חדשות לבקרים. מסיבות אלה, בתחילה, החולים היו נחושים להימנע ממבקרים ומיציאה מהבית. 

    אחת ממטופלותיי, בת 80, אם וסבתא, סיפרה לי בתחילת הסגר שהיא קיבלה החלטה שלא לבצע הדמיה בבית החולים. היא גם לא הייתה מוכנה לקבל אוכל שהמטפלת שלה הכינה, אלא רק מזון שילדיה השאירו לה מחוץ לדלת. ככל שהתארך הסגר, היא נשמעה אחרת. ילדיה לא היו מוכנים לבוא אליה מחשש שמא תידבק בקורונה, ולקראת סוף הסגר היא אמרה: ‘עברתי כל כך הרבה בחיים ולא האמנתי שאמות מבדידות’. את הטון הזה שמעתי ממטופלים רבים. הם נמנעו מלקבל טיפול, מללכת לבית חולים, מניתוחים מתוכננים. הם פחדו מביקורים ואף ממגע עם צוותים רפואיים למרות הקפדה יתרה על מיגון – עד לרגע שהבדידות הכריעה אותם”.

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    מקומה של המשפחה בטיפול הפליאטיבי עם ד”ר טל פרגר מומחית ברפואה פליאטיבית ומשפחה

    מה מקומה של המשפחה בטיפול הפליאטיבית? האם הגישה הפליאטיבית דוגלת באמירת אמת למטופל? איך מתנהלת התקשורת בין המשפחה, החולה, וצוות הטיפול? טיפול ממושך, ולא רק בימים ובשעות האחרונות לחיים מחייב את המטפלים ללמוד את המשפחה ואת החולה כאחד – גם במקרים של חילוקי דעות בין בני משפחה שונים. לעתים – המשפחה מעדיפה לחסוך מהחולה את המידע המלא אודות מצבו. לעתים – החולה הוא שמבקש להסתיר חלק מהמידע מבני משפחתו. הפודקאסט מארח את ד”ר טל פרגר לשיחה על התהליכים המתנהלים במסגרת הטיפול הפליאטיבי.

    אנחנו אתכם!

    “הגל השני של מגפת הקורונה בארץ מאופיין בשיח שליו יותר”, ממשיכה ע”וס לבני. “לאחר תקופת הסתגלות מאולצת בגל הראשון של הקורונה, החולים אמנם עדיין חוששים מהקורונה, אך למדו לחיות לצידה בהתאם להנחיות. החששות מהצוותים הרפואיים התפוגגו. המטופלים מודעים לכך שהצוותים הרפואיים פועלים ומקפידים על הנחיות משרד הבריאות הן בבתי חולים והן בטיפול ביתי”.

    הקושי העיקרי של המטופלים הוא חשש כבד מריחוק חברתי ומהרגשת הבדידות הנלווית לגזירה זו. רבים מהם מוצאים נחמה בקשר המיוחד שנרקם עם הצוות הרפואי המטפל של שרן רפואה עד הבית. עו”ס לבני מבהירה: “המטופלים מודעים לכך שאנחנו צוות שעובד בזמן חירום ושאנחנו איתם בעת הצורך. באחת השיחות האחרונות שלי עם המטופלים נאמר לי: ‘כמה טוב שאתם נמצאים ושאתם תיכנסו בפתח הדלת’. אני מקפידה בשיחותיי עם המטופלים ובני משפחותיהם לציין בפניהם שהם יכולים לדבר איתנו, להעלות בפנינו את הקשיים שלהם ולקבל מאיתנו תמיכה וגיבוי בתוך כל הכאוס הזה של חוסר ביטחון, חוסר וודאות וחוסר שליטה הקשורים בקורונה ובמחלתם”. 

    איך מוצאים שלווה פנימית?

    מספר דרכים שבעזרתם המערך הסוציאלי של שרן רפואה עד הבית תומך במטופלים ובבני משפחותיהם:

    1. דמיון מודרך והרפייה – באמצעות נשימות עמוקות ומחשבות על מקומות טובים ויפים, דעתם של החולים מוסחת מקשיי היום-יום.
    2. פוטותרפיה – שיח דרך תמונות. כיוון שמחשבות מייצרות מציאות, ניתן להסיח את הדעת ולהפליג בדמיון דרך שיח על תמונות שנמצאות בסביבת המטופל. 
    3. “אין לי אוויר” – זוהי טכניקה דומה לפוטותרפיה להסדרת הנשימה. חיפוש אביזרים בצבעים שונים מסיחים את הדעת מהגורם המלחיץ. 
    4. תיווך עזרה –  ע”וס לבני מסבירה: “בנה של אחת ממטופלותיי, שהוא המטפל העיקרי שבר את הרגל ונאלץ לעבור ניתוח. כיוון שהיא לא יכלה לטפל בעצמה, תיווכתי עבורה עזרה: התקשרתי לברר על טיפול שעתי בתשלום. זה הרגיע אותה ונתן לה תחושת ביטחון”.
    5. אוורור – שיחה עם אדם חיצוני אינה דומה לשיחה עם בן משפחה. המטופלים יודעים שהעובד הסוציאלי המטפל בהם זמין עבורם לשיחה ולאוזן קשבת.
    6. סיוע למטפלים עיקריים – המטפל העיקרי הוא לרוב בן משפחה הנמצא בקרבת המטופל ללא הפסקה ולכן גם הוא זקוק לתמיכה. שירות הוספיס בית שרן מציע למטפלים עיקריים להשתתף בקבוצות תמיכה מקוונות ולקבל תמיכה רגשית, ידע וכלים להתמודדות עם המצב וללמוד גם מהתמודדות של משפחות אחרות החוות קשיים דומים. 
    7. מוקד 24/7 – הצוות הטיפולי של שרן והמוקד הטלפוני נמצאים תמיד לרשות המטופלים ובני משפחותיהם.

    אין כמו בבית – הוספיס בית לחולים פליאטיבים בתקופת קורונה

    הצוותים הרפואיים של שרן רפואה עד הבית מקפידים על כל נהלי משרד הבריאות ועל כללי מיגון, כגון מסכה וכפפות ובמידת הצורך גם לובשים חלוק וערדליים, ומקפידים על ריחוק של 2 מטרים. בעזרת שרן רפואה עד הבית ניתן למזער מגע עם בתי החולים וחדרי ההמתנה, להקטין חשיפה  לזיהומים וסכנת הידבקות בקורונה, לשלוט בכמות המבקרים, ולקבל תמיכה נפשית ופיזית בבית. הלכה למעשה, עוטפים את המשפחה ואת המטופל כצוות מקצועי רפואי וסיעודי הפועל בסנכרון מלא.

    עו”ס טלי ליבני מסכמת: “אני רואה זכות גדולה לעבוד בצוות רפואי משובח עם מיטב הידע והמוחות המעניק לחולים משענת בימים קריטיים אלו”. 

    שירות טיפול תומך והוספיס בית כלול בסל הבריאות וניתן ללא עלות לחברי קופות החולים שבהסדר.

    עוד בנושא:

    סיפורי מקרה:

    המשך קריאה

    המלצה על הוספיס בית

    המשך קריאה

    המלצה על הוספיס בית - אלון

    המשך קריאה

    המלצה על הוספיס בית - שרן

    המשך קריאה

    המלצה על אשפוז בית

         Webmanager

    תפריט נגישות