התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    צלוליטיס: זה לא מה שחשבתם!

    צלוליטיס הוא זיהום חמור ברקמות העור הנגרם ע”י חיידקים. המחלה הובילה את רשימת הסיבות לאשפוזי בית בשרן רפואה עד הבית בשנת 2021, כאשר בשנת 2022 רק נגיף הקורונה הצליח לעקוף אותה. בעבר נאלצו חולי צלוליטיס להתאשפז למספר ימים על מנת לקבל טיפול באנטיביוטיקה לתוך הווריד. החדשות הטובות הן שהיום ניתן לטפל בצלוליטיס גם בתנאים הביתיים. איך מאבחנים את המחלה? מי נמצא בקבוצת סיכון? כל התשובות במאמר שלפניכם.

    ד"ר ג'לאל בטחיש, מומחה ברפואה פנימית

    מאמר מאת ד”ר ג’לאל בטחיש, מומחה ברפואה פנימית, מתמחה ברפואה פליאטיבית, סגן מנהל פנימית ב’ בבית חולים השרון ורופא בשרן רפואה עד הבית

     

    תודו שכשראיתם את כותרת המאמר, חשבתם לעצמכם: “למה צריך להתאשפז בגלל מראה עור גבשושי?” שימו לב: לא מדובר בצלוליט, אותה הצטברות שומן מתחת לשכבת העור המכונה “עור תפוז”, אלא בצלוליטיס, זיהום שמתפתח בשכבות העור העמוקות ועלול לגרום להשלכות בריאותיות לא נעימות ואף לסכן את חייכם.

    מהו צלוליטיס?

    אי אפשר לדבר על צלוליטיס בלי להזכיר את “המחלה-האחות” שלו, אריזיפלס, המוכרת יותר בשם “שושנה”. ארזיפלס הוא זיהום המתפתח בשכבות העור העליונות, לכן רואים את האזור הנגוע בבירור ועם גבול חד (מכאן גם שמה העממי של המחלה, “שושנה”). צלוליטיס, לעומת זאת, חודר לשכבות עמוקות יותר של העור, לכן קשה יותר להבחין בגבולות הזיהום והמחלה מסוכנת יותר.

    צלוליטיס: האם אתם בקבוצת סיכון?

    ישנן מספר קבוצות סיכון שיש להן נטייה לפתח צלוליטיס: אנשים שיש להם פצעים או נגעים בעור, כגון עקיצה של חרק, שריטה או ניקוב העור (למשל, כתוצאה מזריקה בתנאים לא סטריליים). חולי סכרת ואנשים עם בעיות שונות במחזור הדם או הלימפה נמצאים גם הם בסיכון מוגבר לצלוליטיס. נשים שעברו כריתה של בלוטות הלימפה בעקבות כריתת שד עלולות לפתח צלוליטיס ביד. הסיכוי שלכם לפתח צלוליטיס גבוה יותר אם אתם סובלים ממחלות כרוניות שונות או אם מערכת החיסון שלכם מוחלשת. גם מחלות עור נוספות, כגון אקזמה, פסוריאזיס, אקנה, אבעבועות רוח וכו’ מהוות גורם סיכון למחלת הצלוליטיס.

    צלוליטיס: התסמינים

    צלוליטיס נגרם על ידי חיידקים מזן אלים מאוד (חיידק סטרפטוקוק או סטפילוקוק זהוב). הוא יכול להופיע כמעט בכל אזור בגוף, בדרך כלל סביב נגע בעור. באזור הנגוע מופיעה לרוב אדמומיות או קווים אדומים, נפיחות וחום מקומי. לעתים קרובות המקום הופך לרגיש או אפילו כואב במגע. לפעמים נגע עור מפריש נוזל שקוף, צהוב או מוגלתי.

    אם כל אלה לא שכנעו אתכם לגשת לרופא עור ולהיבדק, שימו לב: במצבים הבאים יש לפנות בדחיפות למוקד או חדר המיון הקרוב, או לחילופין להזמין רופא הביתה:

    • חום גבוה / צמרמורות
    • בחילות והקאות
    • האדמומיות בעור מתפשטת (ציירו עם טוש על פני הגבולות שלה ותראו אם זה מתרחב מעבר לגבולות אלה)
    • העור באזור הופך להיות קשה למגע
    • עלייה משמעותית בדרגת כאב
    • החמרה בבעיות רפואיות אחרות (מערכת חיסונית מוחלשת, זוכרים?)

    צלוליטיס: האבחון הרפואי

    האבחון הרפואי מבוסס על התסמינים האופייניים אותם רואה הרופא/ה במהלך הבדיקה הגופנית. בדרך כלל ניתן לאבחן צלוליטיס באמצעות בדיקת דם או איסוף תרבית מהאזור. לעתים ירצה הרופא לבצע צילום רנטגן, כדי לשלול נוכחות של חפץ זר בגוף או זיהום ברקמת העצם. חשוב מאוד לעדכן את הרופא/ה לגבי ההיסטוריה הרפואית שלכם ומחלות הרקע. במקרים מסוימים תתבקשו לציין בנוסף מה קדם להתפתחות הזיהום – חשיפה למים, עקיצה של חרק או פגיעה אחרת בשלמות העור.

    הטיפול בצלוליטיס: לא חייבים להתאשפז!

    חשוב לזכור שצלוליטיס נגרם על ידי חיידקים מזן אלים מאוד (חיידק סטרפטוקוק או סטפילוקוק זהוב). כדי לעצור מיידית את התפשטות הזיהום, יש צורך בטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי (IV) ומעקב רפואי קבוע. בעבר אושפזו חולי צלוליטיס בבתי חולים למספר ימים על מנת לקבל את הטיפול. היום ניתן לקבל את הטיפול במסגרת של אשפוז בית, בתנאים נוחים ובסביבה מוכרת. הטיפול באינפוזיה והמעקב מבוצעים על ידי הצוות הרפואי של שרן רפואה עד הבית שמגיע לביתו של המטופל או המטופלת.

    לאשפוז בית יתרונות רבים, כגון הורדת עומס בבתי החולים. אם נוסיף לכך גם את העובדה כי במרבית המקרים מדובר בבני 60 ומעלה השייכים לעתים קרובות לכמה קבוצות סיכון, אשפוז בית מאפשר לשמור עליהם מסכנות בריאותיות נוספות.

    מחלת הצלוליטיס נחשבת לאחת הסיבות המובילות לאשפוז בית בשרן רפואה עד הבית. בשנה שעברה זו הייתה הסיבה השכיחה ביותר לאשפז בית בשרן רפואה עד הבית והשנה היא שומרת על מקום שני ומכובד, כשרק נגיף הקורונה מצליח לגבור עליה. כ-80% מהמקרים טופלו בהצלחה ללא הצורך להגיע לבית החולים.

    מזהים את הסימפטומים? יש חשש שנדבקתם בצלוליטיס? פנו לרופא המשפחה שלכם, בקשו הפניה לאשפוז בית והצוות המיומן של שרן יגיע לביתכם תוך זמן קצר.

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות