התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    טיפול ביתי בחולה הדמנטי בתקופת הקורונה

    התמודדות עם הורה או בן משפחה חולה בדמנציה בימים כתיקונם היא משימה לא פשוטה ובימים אלו של מגפת הקורונה היא הופכת למשימה מורכבת הרבה יותר.
    חולי דמנציה סובלים מאוסף של תסמינים הקשורים בירידה ביכולת החשיבה והזיכרון, שינויים במצב הרגשי וההתנהגותי ואף פגיעה בתפקוד המוטורי, מדובר בתהליך מתמשך היכול להתפרס על מספר שנים רב. השלב הראשון מאופיין בירידה קוגניטיבית המתבטאת בפגיעה בזיכרון וביכולת הקשב והריכוז. בשלב הביניים ניכרת פגיעה בזיכרון לטווח הקצר ולכן החולה שוכח אירועים שהתרחשו לאחרונה, מתקשה בזיהוי שמות של הסובבים אותו ומקומות וסובל מירידה בתפקודים נוספים. בשלב הסופני החולה מאבד את היכולת לתפקד באופן עצמאי.

    חולי דמנציה הרגישים בימים כתיקונם לשינויים בסביבתם וסובלים מהפרעות במצב הרוח (חרדה, דיכאון, חוסר שקט, התקפי זעם, חשדנות והתקפי פרנויה) והפרעות שינה, נמצאים בימים אלו בקבוצת סיכון מיוחדת.
    מטופלים אלו הסובלים לרוב גם ממחלות כרוניות נוספות, והנמצאים במצב מתקדם של מחלתם, אינם צריכים לבלות את ימיהם באשפוז ממושך בבית החולים. השהות במחלקה אקוטית בבית החולים אינה מספקת פתרונות טיפוליים פיזיים ורגשיים ארוכי טווח. משום כך, באם ישנם תנאים מתאימים, המענה הרפואי בביתו של החולה עם משפחתו בסביבה מוכרת ובטוחה הוא עדיף ומונע סיבוכים הקשורים באשפוז בבית החולים.
    עבור החולה הדמנטי הטיפול הביתי, הינו פתרון הולם וטוב יותר על אשפוז בבית החולים שכן הוא נשען על יתרונות רבים, ביניהם: הפחתת זיהומים ותחלואה נלווית, קרבה למשפחה, פרטיות ונוחות, החזרת הכבוד והשליטה במצב הרפואי לידי המטופל ומשפחתו ועוד.
    במידה והחולה הדמנטי הינו בשלב הסופני מומלץ לשקול מתן טיפול תומך (פליאטיבי) שהינו טיפול כוללני ורב-מקצועי, המתמקד בשיפור איכות החיים בחולה במחלה כרונית במצב מתקדם ו/או חשוכת מרפא.
    בנוסף, הטיפול הפליאטיבי מתמקד בליווי החולה, המשפחה והמטפלים העיקריים, ומעניק תמיכה נפשית ורגשית וסיוע בקבלת החלטות ובהתמודדות עם מטופל במצב מורכב במסגרת הבית.

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    על טיפול בכאב בחולי הוספיס עם ד”ר אופיר מורג מנהלת היחידה לכאב אונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר

    טיפול בכאבים, ובמיוחד בכאבים אונקולוגיים ובכאבים במחלות כרוניות – הוא אחת האתגרים המרכזיים עימם מתמודדת הרפואה הפליאטיבית, במסגרת הוספיס בית. ד”ר אופיר מורג, מנהלת היחידה לכאב אונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר, מסבירה ומפרטת את מנגנוני הכאב – ואת הטיפולים הזמינים כיום.

    להלן מספר דגשים שרצוי לתת עליהם את הדעת בימים אלו:

    שמירה על קשר

    חשיבות הקשר והמגע האנושי עם בני המשפחה והסביבה הקרובה ידועים לכולם, גם בימים אלו חשוב לנסות ולשמור על קשר זה בכל האמצעים העומדים לרשותכם למרות המורכבות והתסכול שיכול להיווצר אצל בני המשפחה המטפלים, במקרים בהם קשה למטופל לזהות אותם. הקשר חשוב גם למטפל העיקרי השוהה עם המטופל ומצביע מצדכם על איכפתיות והערכה להיותו הנושא בנטל הטיפול. אם מתאפשר ניתן לערוך שיחות וידאו, שיחות טלפוניות תוך שמירה על מסרים קצרים או פגישות במרחב פתוח תוך שמירת מרחק על פי הנחיות משרד הבריאות.

    התאווררות ויציאה מהבית

    במידה ואפשרי יכולה להיטיב עם החולה הדמנטי וגם עם המטפלים בו. גם יציאה או טיול בקרבת הבית לישיבה קצרה על ספסל יכולה לשפר את מצב הרוח .

    שמירה על שגרה

    שמירה על שגרת פעילות בתוך הבית עשויה גם היא להיטיב עם המטופל להפחית תחושת חוסר וודאות ולנסוך בו ביטחון. ניתן להכין רשימת מטלות יומיות ולנסות לעמוד בהן.

    בכל מקרה ובכל שלב המחלה בו נמצא המטופל, מומלץ לשמור על גישה חיובית הן מילולית והן גופנית בטיפול בחולה הדמנטי. פנו אליו בניסוח ברור וקצר כדי לקבל את מלוא תשומת הלב שלו.
    תמכו במטופל והימנעו מעימותים הם אינם מקדמים את ההליך הטיפולי.

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות