התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    אי ספיקת כבד: טיפול מלא במסגרת הוספיס בית

    כיצד נגרמת אי ספיקת כבד? מהם תסמיניה העיקריים? ואיך אפשר להקל באופן משמעותי על סבלו של חולה סופני ולהעניק לו איכות חיים טובה בסביבתו הטבעית והמוכרת? הוספיס בית באי ספיקת כבד – כל מה שחשוב לדעת      

    אי ספיקת כבד היא מצב בריאותי לא פשוט, שנוצר עקב פגיעה חמורה בתפקודי הכבד עד כדי הרס רקמותיו. אך גם נוכח הידרדרות למצב סופני, ניתן לשפר באופן ניכר את מצבו הגופני של החולה ולהקל את סבלו. שירות הוספיס בית של שרן מעניק טיפול פליאטיבי מקיף הן בפן הרפואי, כולל ניקוז נוזלים בחלל הבטן (מיימת), מעקב תדיר אחר המדדים והקפדה יתרה על תזונה; והן מבחינת הסיוע הסוציו-פסיכולוגי הנחוץ כל כך למטופל ולבני משפחתו.        

    מהן הסיבות לאי ספיקת כבד?

    הכבד הוא המפעל האמון על ניקוי הרעלים בגוף, ויש לו תפקיד חשוב בפעולות חיוניות נוספות כמו ייצור חלבונים. אירועים כמו דלקות ויראליות – צהבת (הפטיטיס) B או C, מחלות סיסטמיות הגוררות פגיעה רב מערכתית בגוף, גרורות כתוצאה ממחלת הסרטן, חשיפה לזיהום (לעיתים כתופעת לוואי של נטילת תרופה) או צריכת אלכוהול מרובה, עלולים לפגוע לטווח הארוך בתפקוד הכבד. במקרים רבים, אם מעניקים טיפול בזמן, ניתן להתגבר על הנזק שנגרם ולשוב לתפקוד מלא. מעבר לכך, ניתן לתפקד גם עם כבד הפגוע בחלקו ואפילו ברובו. אולם במצבים מסוימים, בין אם בהידרדרות איטית ומדורגת ובין אם בבת אחת, חלה החמרה בכשל התפקודי – עד כדי אי ספיקה. 

    מהם התסמינים העיקריים וכיצד מאבחנים את המחלה?

    חולה הסובל מאי ספיקת כבד יחוש בדרך כלל תשישות רבה, גרד בלתי פוסק, רעד, הפרעות שינה וחוסר תיאבון. ירידה בתפקוד  של הכבד פירושה פגיעה ביכולת לייצר חלבונים, ולעיתים קרובות גם היווצרות של בצקות ונוזלים בחלל הבטן (מיימת). לכן סימפטום נוסף עשוי להיות נפיחות בטנית, עד כדי הפרעה לנשימה ולתנועה. כדי לאבחן את הבעיה ולהעריך את חומרתה יעבור החולה בדיקות דם וסביר שימשיך לבדיקות דימות – אולטרסאונד, CT או MRI.    

    כיצד מטפלים באי ספיקת כבד?

    במחלת כבד נגיפית כמו צהבת ובמצבים נוספים מופנית תשומת לב רבה למצב הכבד, במטרה להימנע מאותה פגיעה ארוכת טווח. משזוהה כשל בתפקודי הכבד, הטיפול חייב להיות יסודי. במצבי קיצון תישקל השתלת כבד. במיימת, אחד הסימפטומים האופייניים לאי ספיקת כבד, מטפלים דרך תרופות וחומרים משתְנים, או בניקוז אקטיבי של הנוזל אל מחוץ לגוף באמצעות החדרת מחט.    

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    תרגול בזק להתמודדות עם לחצים עם נעמה קטן

    יש לכם חמש דקות? אם כן, גם אותם אתם יכולים לנצל על מנת לתרגל מיינדפולנס. נעמה קטן, מתרגלת ומורה למיינדפולנס, ודוקטורנטית למיינדפולנס באוניברסיטת חיפה, מלווה אתכם במדיטציית בזק להתמודדות עם לחצים.

    מהן אפשרויות הטיפול במצב מחלה מתקדם וסופני?

    כאשר מתברר כי שיטות הטיפול הקונבנציונליות אינן משפרות את מצבו של החולה, וכשנוכח גילו ומצבו הוא אינו מועמד להשתלה, יתמקד הטיפול בהקלה על הסימפטומים. לרוב יבוצע ניקוז נוזלים של כשלושה ליטרים מחלל הבטן אחת לשבועיים-שלושה, כשהתדירות תלויה ביכולת לבצע זאת בצורה בטוחה ומבלי לסכן את המטופל. ניתן גם לשתול בדופן הבטן התקן המאפשר באופן בטוח ניקוז יומיומי של המיימת. במצב כזה, את פעולת הניקוז עצמה יכולים החולה ובני משפחתו ללמוד לבצע באופן עצמאי. עניין נוסף שיש לתת עליו את הדעת במסגרת הטיפול הפליאטיבי הוא רמת החלבון בדם. לשם כך חשובה הקפדה יתרה על תזונה, וכמובן הימנעות מוחלטת מצריכת אלכוהול. מדד נוסף שהכרחי לשים אליו לב הוא קרישת הדם, מחשש לפגיעה בחלבוני הקרישה.   

    מהם יתרונות הטיפול דרך הוספיס בית של שרן?

    חולים במצב סופני זכאים, באמצעות הפניה מקופות החולים, לטיפול מלא במסגרת הוספיס בית של שרן הכלול בסל הבריאות. הליווי הוא מקצה לקצה: הן טיפול רפואי, דרך ביקורי בית בתדירות גבוהה של רופא/ה ואח/ות, והן טיפול פסיכו-סוציאלי הנוגע למצב המורכב אליו נקלעו החולה ובני משפחתו. פירוש הדבר שעובדים סוציאליים מבקרים את החולה בביתו וזמינים לו ולמשפחתו בכל שאלה ובקשת סיוע. אחת הסוגיות הרגישות שמועלות על ידי הצוות היא הזכות והדרך להשאיר הנחיות מקדימות באשר לאופן שבו בוחר המטופל, כל עוד הוא בדעה צלולה ובהכרה מלאה, לסיים בבוא היום את חייו. כך, הוא יכול להורות שלא לבצע בו החייאה והנשמה מלאכותית. 

    “חשוב להבין שבמחלת כבד סופנית אפשר להעניק למטופל איכות חיים טובה יחסית”, אומר ד”ר איב ביטון, המייסד והמנהל הרפואי של שרן. “הרפואה יודעת היום לטפל היטב בתסמיני המחלה ולהקל במידה ניכרת את המצוקה והסבל. האפשרות להימנע מאשפוזים חוזרים ולעבור את כל הטיפולים בסביבה הביתית המוכרת עשויה להיות אנחת רווחה עצומה עבור החולה ויקיריו בערוב ימיו”.      

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות