התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    מחלקה פנימית בבית

    להחזיר את כבודו האבוד של החולה

    בפתחה של שנת 2019, כאשר האוכלוסייה בישראל מונה כבר כמעט תשעה מיליון תושבים, תוחלת החיים הממוצעת חצתה מזמן את גיל 82 ורק בית חולים ציבורי אחד הוקם במהלך 40 השנים החולפות, אין פלא שהצפיפות בבתי החולים בלתי נסבלת וגורמת לסיכון בחיי אדם. קריאתו המהדהדת של יו”ר ההסתדרות הרפואית, פרופ’ ציון חגי, שלא להגיע אל חדרי המיון אם ניתן  להימנע מכך, מתמצתת היטב את מצבם העגום של בתי החולים ובעיקר של המחלקות הפנימיות.

    כבר לפני 9 שנים, התריע מבקר המדינה על מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות ומאז המצב רק הלך והחמיר, בימים אלה, בשיא עונת החורף, בחלק מן המחלקות הפנימיות התפוסה עומדת על 120% ובצפופות יותר אף מגיעה לכדי 150%. הבעיה סבוכה ומורכבת ולא תיפטר רק באמצעות הוספת מיטות אשפוז. אין מספיק רופאים/ות שמוכנים לעבוד במחלקות פנימיות ואין מספיק תקנים לאחים/אחיות. אנשי הצוות הרפואי המותשים, במשמרות שנמשכות למעלה מעשרים שעות רצופות, אינם יודעים במי לטפל קודם ומנהלי המחלקות מתריעים שאינם יכולים להעניק לחולים את הטיפול הראוי.

    במצב שכזה חשופים החולים להדבקה בזיהומים, סיכון לסיבוכים, אשפוזים חוזרים ותמותה. יתרה מכך, החולה המותש ששוכב בחדר צפוף עם מספר חולים נוספים או חשוף לעיני כל במסדרון רועש ומואר 24 שעות ביממה, חש מוזנח ומושפל לאחר שאיבד את כבודו במסדרונות בית החולים. “מערכת הבריאות חולה במצב אנוש”, אמר לאחרונה ח”כ איציק שמולי, יו”ר סיעת העבודה וחבר ועדת הבריאות של הכנסת.

    איך ניתן לשקם את מערך האשפוז, לספק טיפול ראוי ולהשיב לחולה את כבודו האבוד?

    לדברי ד”ר איב ביטון, מומחה ברפואה פנימית, המייסד והמנהל הרפואי של שרן שירותי רפואה עד הבית: “בהשוואה למדינות ה-OECD , בישראל יש פחות רופאים ואחיות ופחות מיטות אשפוז. מאחר שלא צפויים בעתיד הקרוב להיבנות בתי חולים חדשים ואין מספיק תקנים לרופאים ואחיות, ניתן להתמודד עם העלייה בתוחלת החיים והצפיפות האיומה בבתי החולים, בעזרת מעבר למודל של אשפוז בית. מודל אשפוזי זה גם ייתן מענה לפניות מיותרות למיון. מניסיוני בעבודה במחלקה פנימית, נתקלתי בלא מעט מקרים של אנשים שפנו אל חדר המיון שלא לצורך, עבור בעיות רפואיות שבהחלט יכלו להיפתר בעזרת טיפול רפואי בקהילה או במסגרת ביתית”.

    “היתרונות באשפוז בית הם רבים” מסביר ד”ר ביטון. “מבחינת מערכת הבריאות אימוץ מודל של אשפוזים בבית, בעיקר בקרב חולים כרוניים וחולים קשישים, מפחית את העומס בבתי החולים וחוסך בעלויות של ימי אשפוז. המטופל, זוכה לטיפול בסביבה הביתית הנוחה והעוטפת, ללא חשיפה לזיהומים וסיכון לתחלואה ותמותה. במהלך 13 שנות עבודתי כרופא פנימאי במסגרת של אשפוז בית לא היה לי אף לא מטופל אחד שנדבק בזיהום בזמן שקיבל טיפול רפואי בבית! חשוב לציין כי עבור קשישים, כל שינוי בסביבה המוכרת קשה לא רק מבחינה נפשית, אלא מלווה גם בחוסר התמצאות במרחב ולכן עלול לגרום לנפילות ולשברים וכתוצאה מכך לתחלואה נוספת. בהיבט הנפשי, הסביבה הזרה, חוסר הנוחות והאווירה המנוכרת מעלים את הסיכון למצבי דחק נפשיים, תחושות עצב ובדידות וירידה תפקודית משנית לאשפוז”.

    ד”ר ביטון מוסיף כי “המודל של אשפוז בבית מחזיר למטופל את כבודו שאבד אי שם במסדרונות המחלקות הפנימיות העמוסות ומאפשר לו שליטה על שגרת חייו. גם משפחת המטופל זוכה לשמירה על חיי שגרה ולפחות דאגות. כאשר ייסדתי את שרן, זה היה החזון שלי. להעמיד את צרכי המטופל במרכז ולהעניק לו בנוסף לטיפול הרפואי המיטבי, גם כתף וכמובן עידוד ותמיכה נפשית וכל זאת בסביבתו הטבעית – הבית, מתוך ידיעה שאנשים מחלימים טוב יותר בבית – פיזית ונפשית”.

    אשפוז בית: שילוב של טיפול מסור עם טכנולוגיות ניטור ומעקב מתקדמות

    בכנס תחזיות 2019 שנערך לאחרונה על ידי עיתון “כלכליסט” ציין רן סער מנכ”ל קופ”ח מכבי:
    “צריך לאפשר לאנשים למות בבית, ליצור מיטות אשפוז בבית ושיקום בית, טיפולים מהבית הם העתיד. ביה”ח עולה למעלה ממיליון שקל. הפתרון צריך להיות בחיזוק הרפואה בקהילה, ופתרונות ביתיים. בעזרת טכנולוגיה אפשר לנטר את מצבם של חולים בבית. אפשר ליצור מערכת בינה מלאכותית שתדמה את חדר המיון ותחסוך הליכה לחדר מיון”. סער ציין כי גם כאשר אמו חלתה הוא בחר שלא לאשפזה בבית החולים והיא טופלה במסגרת אשפוז בית שסייע להאריך את חייה.

    ד”ר איב ביטון מוסיף על דבריו ומציין כי: “יישום המודל של אשפוז בבית אפשרי גם הודות לטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת בנוסף לביקורי בית, לבצע ניטור מרחוק של מדדים רפואיים ומעקב רפואי און ליין, תחום בו היינו חלוצים בישראל, בין השאר יזמנו והפעלנו את מערך שירות “רופא ילדים און ליין” עבור קופת חולים כללית. אנו מיישמים את המודל המוצלח של אשפוז בית בהצלחה כבר קרוב ל- 13 שנים. ולשמחתנו לאחרונה גם גורמים מערכת הבריאות מתחילים להכיר בתועלות ובנחיצות של אשפוז בית בדומה למגמה שהולכת ומתרחבת בעולם. כבר השנה יישמנו בהצלחה פרויקט עם קופ”ח מכבי במסגרתו החולים קיבלו את הטיפול בבית במימון של קופת החולים.
    במסגרת שיתוף הפעולה בין מכבי שירותי בריאות לבין שרן רפואה עד הבית, אותרו חולים הן בבתי החולים והן בקהילה, חולים שהתאימו לאשפוז בבית. לחולים אלה הוצע לקבל טיפול רפואי ומעקב רפואי יומי בבית, על ידי צוות רפואי שלנו. לאור הצלחת מודל האשפוז הביתי, אנו מצפים להרחיב מודל זה גם במסגרת שיתוף פעולה עם יתר קופות החולים. אני בטוח שבשנים הקרובות נהיה עדים לשינוי מגמה וקופות החולים יפנו יותר חולים לאשפוז בית במקום אל בתי החולים מאחר שבתי החולים כפי שהם כיום, לא ערוכים לתת פתרון לעלייה בתוחלת החיים ולבעיות הבריאות הכרוניות המאפיינות את הגיל המבוגר. לעומת זאת, בבתים, קיים פוטנציאל של אלפי מיטות לאשפוז ביתי וזהו פתרון איכותי, נגיש וזול למצוקת האשפוז בבתי החולים”.

    לדבריו: “השינוי לוקח זמן מכיוון שבמהותו הוא שינוי פוליטי וישנה את מאזן הכוחות בין בתי החולים לבין רפואה בקהילה ובבית אבל לא תהיה ברירה. חייבים להיערך לכך שלקראת המאה הבאה כרבע מהאוכלוסייה תהיה בקבוצת הגיל של 65 פלוס. כמו כן העובדה שעלויות אשפוז בבית הן זניחות ביחס לעלויות אשפוז בבתי החולים, תפנה תקציבים לשירותי רפואה נוספים ותחזור אל הציבור”.
    מבדיקה של נושא מימון אשפוז בית, מסתבר כי לפי שעה, עד אשר קופות החולים יגדילו את מספר החולים שיופנו לאשפוז ביתי במקום לאשפוז בבית חולים, ניתן לקבל את השרות גם באופן פרטי.

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    מקומה של המשפחה בטיפול הפליאטיבי עם ד”ר טל פרגר מומחית ברפואה פליאטיבית ומשפחה

    מה מקומה של המשפחה בטיפול הפליאטיבית? האם הגישה הפליאטיבית דוגלת באמירת אמת למטופל? איך מתנהלת התקשורת בין המשפחה, החולה, וצוות הטיפול? טיפול ממושך, ולא רק בימים ובשעות האחרונות לחיים מחייב את המטפלים ללמוד את המשפחה ואת החולה כאחד – גם במקרים של חילוקי דעות בין בני משפחה שונים. לעתים – המשפחה מעדיפה לחסוך מהחולה את המידע המלא אודות מצבו. לעתים – החולה הוא שמבקש להסתיר חלק מהמידע מבני משפחתו. הפודקאסט מארח את ד”ר טל פרגר לשיחה על התהליכים המתנהלים במסגרת הטיפול הפליאטיבי.

    למי מתאים הטיפול במסגרת אשפוז בית?

    “קיים מנעד רחב של שירותי רפואה בבית, החל מביצוע בדיקות מעבדה ומעקב רפואי בבית, דרך אשפוז בית במצבים אקוטיים כגון דלקת ריאות או דלקת שתן חריפה המחייבת אשפוז של 3-5 ימים, החלמה מניתוח בבית ועד לאשפוז ביתי לתקופה ממושכת לחולים במחלות כרוניות או כאלה שתפקודם מוגבל. אני מעריך שלפחות 50% מהמאושפזים בבתי החולים יכולים לקבל טיפול חלופי בבית, בטוח הרבה יותר ונוח יותר”, אומר ד”ר ביטון.

    לאה בת ה- 86 לדוגמה, חלתה החורף בדלקת ריאות חריפה וברונכיטיס וסבלה מקוצר נשימה. מצבה הצריך טיפול במסגרת אשפוז, אולם לאה חששה להגיע אל בית החולים לאור התמונות שראתה בחדשות. “לא רציתי להתאשפז בשום פנים ואופן. אני לא רוצה להיות הזקנה במסדרון. כבר הייתי מאושפזת וכבר שכבתי במסדרון. וכבר חיכיתי שעות במיון”. אחרי שמונה ימים בבית, במהלכם הגיע מדי יום לטפל בה ד”ר איב ביטון, חל שיפור ניכר במצבה.

    מה כולל אשפוז ביתי?

    “הטיפול במסגרת אשפוז בבית הוא מלא ויכול לכלול ביצוע פעולות כגון: בדיקות דם בבית, החלפת עירוי, קטטר, מתן תרופות מורכבות בזריקה ודרך הוריד, טיפול בפצעים מורכבים ועוד” מציין ד”ר ביטון. לדבריו: “הצוות הרפואי שמגיע מדי יום אל החולה וכשיש צורך גם פעמיים ביום הוא צוות קבוע ומכיר היטב את מצבו הרפואי של המטופל והרקע המשפחתי-נפשי. בנוסף לכך מתפתח קשר חם ומשפחתי, אשר מקל על המטופל ובני משפחתו”.

    על היתרון של אשפוז בבית בליווי צוות רפואי קבוע מעידה דליה אסיא פלד, שאביה טופל בבית  כאשר היה חולה ומרותק לכיסא גלגלים: “ביקור אצל הרופאה שלו או הגעה לבדיקת דם בקופת החולים, היו עבורו משימה קשה. בדקנו מספר פעמים אפשרויות של שירות שמציע הגעה של רופא עד הבית, אך הגענו תמיד לשירות שמציע רופאים מתחלפים ואבי כאדם מבוגר, היה זקוק לרופא אחד קבוע שיכיר אותו, את הבעיות והכאבים שלו ויהיה סבלני אליו. במהלך התקופה בה אבי נעזר בטיפול של  “שרן – רפואה עד הבית”, הזמינות של שרן, ובמיוחד של הרופא שטיפל בו, הייתה גבוהה. עד היום אני מצטערת שלא מצאנו את שרן קודם לכן. בשרן היה לו רופא קבוע מאוד נחמד קואופרטיבי, שהכיר גם את המטפלת הצמודה של אבי, ובא לבקר גם מיוזמתו, כשלא קראנו לו.”

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות