התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    אי ספיקה נשימתית: אפשרויות הטיפול בבית 

    כיצד מתפתחת מחלת ריאות כרונית וכיצד היא מידרדרת? מהם התסמינים העיקריים? איך הצליח טיפול פליאטיבי להכין חולה להשתלה מצילת חיים? ומהי הדרך נטולת הסבל להימנע ממכונת הנשמה ולסיים את החיים בכבוד? הוספיס בית במחלת ריאות סופנית – כל מה שחשוב לדעת      

    אי ספיקה נשימתית סופנית מלווה בתחושת מחנק מתמדת ומסבה לחולה ייסורים רבים. בגיל מבוגר, כשהשתלת ריאה אינה תרחיש ריאלי, הטיפול המוצע לחולה מתמקד בהקלת הסבל, וישנן דרכים רבות לעשות זאת. במסגרת הוספיס בית, מלבד התמיכה הרפואית הפיזית, הצוות המטפל אמון גם על הכנת החולה ומשפחתו למצב של סוף החיים, כולל האפשרות להחליט בדעה צלולה שלא להתחבר למכונת הנשמה. 

    ד”ר איב ביטון, המייסד והמנהל הרפואי של שרן, מספר על המחלה ועל הטיפול הפליאטיבי שמעניקים צוותיו לחולים בבתיהם במסגרת שירות הוספיס בית

    מהן הסיבות לאי ספיקה נשימתית?

    מחלת ריאות כרונית היא מחלה נפוצה יחסית. עם הגורמים לה נמנים עישון או הימצאות ממושכת, לרוב לאורך שנים, בסביבה עם זיהום אוויר גבוה. היא יכולה גם להיות תולדה של סיבוך חמור של דלקת ריאות. מחלה כזאת, בפרט כשאינה מטופלת, עלולה להידרדר עם הזמן עד כדי אי ספיקה נשימתית (Respiratory insufficiency) – מצב בו הריאות אינן מסוגלות עוד לספק די חמצן לעבודה התקינה של הגוף, כיוון שהשטח האחראי לשחלוף הגזים בהן הולך ומצטמצם. התוצאה היא עלייה ברמת הפחמן הדו-חמצני וירידה ברמת החמצן אל מתחת לטווח התקין.  

    מהם התסמינים העיקריים וכיצד מאבחנים את המחלה?

    חולים שנמצאים באי ספיקה נשימתית סופנית מתארים את תחושתם כצוללים בים ללא אוויר. הסימפטומים כוללים קוצר נשימה, נשימות מהירות וכבדות, דופק מהיר, תחושת חרדה, הזעה, עייפות קיצונית ואי יכולת לבצע פעולות הכרוכות במאמץ. האבחון מתבסס על ההיסטוריה הרפואית של החולה בשילוב בדיקות כמו צילום בית חזה, בדיקת גזים בדם, בדיקות של תפקודי הריאה ומיפוי ריאות. מחלה זו נחשבת לסוערת ומצריכה טיפול הדוק ואינטנסיבי. 

    כיצד מטפלים באי ספיקה נשימתית?

    החולים זקוקים לתשומת לב גבוהה הן מבחינה פליאטיבית והן בכל הקשור לאספקת החמצן, אם בפעולות להרחבת הסימפונות ואם בטיפול המפחית את תחושת המחנק בגוף, למשל אינהלציות עם מורפיום. במקרים מסוימים, בעיקר בגילים צעירים יותר, ניתן להציל את החולה דרך השתלת ריאה. 

    ד”ר ביטון מספר על תושב צפון הארץ בשנות ה-50 לחייו, שהתקבל לטיפול בהוספיס בית עם אי ספיקה נשימתית. בית החולים שטיפל בו החליט לנסות ולבצע בו השתלה, ולפיכך מטפליו בהוספיס נדרשו למאמץ מיוחד כדי לשמר ולשפר את מצבו: מניעת זיהומים, טיפול בפצעים, סיוע נשימתי ועוד. “הצוות עבד סביב השעון ונלחם כאריה כדי להביא אותו להשתלה באופן המיטבי”. לאחר תקופה ממושכת וכמה אכזבות, עם איתורי ריאות שלא התאימו למטופל, הוא עבר השתלה מוצלחת. “כיום מצבו מצוין”, אומר המנהל הרפואי של שרן, “זו דוגמה פנטסטית לאיך שטיפול פליאטיבי, במצב סופני לכאורה, יכול להכין חולה לפעולה מצילת חיים כמו השתלה ולהאריך באופן דרמטי את חייו”.  

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    על טיפול בכאב בחולי הוספיס עם ד”ר אופיר מורג מנהלת היחידה לכאב אונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר

    טיפול בכאבים, ובמיוחד בכאבים אונקולוגיים ובכאבים במחלות כרוניות – הוא אחת האתגרים המרכזיים עימם מתמודדת הרפואה הפליאטיבית, במסגרת הוספיס בית. ד”ר אופיר מורג, מנהלת היחידה לכאב אונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר, מסבירה ומפרטת את מנגנוני הכאב – ואת הטיפולים הזמינים כיום.

    מהן אפשרויות הטיפול במצב מחלה מתקדם וסופני?

    חולים בגיל מבוגר, שאינם מועמדים להשתלה, נמצאים למעשה בשלב האחרון של חייהם. תפקיד הצוות המטפל – רופאות ורופאים, אחיות ואחים, עובדים סוציאליים ועוד – הוא לעשות ככל שביכולתם כדי להקל את סבלם. זה כולל גם ליווי פסיכוסוציאלי לחולה ולמשפחתו, בין היתר במטרה להבין יחד כיצד מבקש המטופל, בעודו בהכרה מלאה ובדעה צלולה, לסיים בבוא היום את חייו. 

    מהם יתרונות הטיפול דרך הוספיס בית של שרן?

    חולי ריאות במצב סופני יכולים לקבל הפניה דרך קופות החולים לטיפול בהוספיס בית של שרן. כיוון שהשירות כלול בסל הבריאות, הוא ניתן ללא עלות למטופל ולמשפחתו. החולה שוהה בביתו, בחיק יקיריו, והצוות הרפואי-סיעודי מבקר אותו בתדירות גבוהה ומעניק לו ולמשפחתו את הליווי והטיפול הנדרשים בהתאם לתוכנית עבודה מסודרת. זו נקבעת לאחר הביקור הראשון ומוסברת היטב לכל הצדדים. 

    במקרים של אי ספיקה נשימתית, לא אחת מידרדר המצב לחיבור למכונת הנשמה, שבמקרים רבים נמשך עד סיום החיים. אולם במסגרת חוק החולה הנוטה למות, המטופל, או בני משפחתו בשמו, יכולים לבחור להימנע מכך. הצוות הפליאטיבי אחראי לספק להם את מירב האינפורמציה וההכנה הפיזית, הנפשית והמשפטית כדי לקבל את ההחלטה הרגישה באופן שקול ורציונלי ככל שניתן. אם הרצון הוא אכן לסיים את החיים בבית, הצוות יודע לעשות כן ללא סבל מיותר לחולה כאשר המצב מתדרדר ואפסו הסיכוי לשיפור המצב. בהליך של סדציה פליאטיבית, המחייב אישור של שלושה רופאים וצוות מיומן, ניתן להרדים את החולה– להפחית את רמת ההכרה תוך שימוש מבוקר בתרופות – מבלי להנשים אותו, וכך לאפשר לו להיפרד מיקיריו ומחייו באופן מכובד ובדרך שבחר. 

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות