התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    טיפול פליאטיבי בתקופת קורונה

    מהו טיפול פליאטיבי? איך מתמודדים בתקופת הקורונה? איך להתמגן? מהן ההמלצות לחולים פליאטיבים שימיהם ספורים לעומת חולים פליאטיבים שמצבם יחסית יציב? ומדוע אין כמו בבית לחולים הפליאטיבים גם בתקופת קורונה?

    ד”ר טל פרגר, מומחית ברפואת משפחה ורפואה פליאטיבית ומנהלת המחלקה הפליאטיבית וההוספיס בבית החולים הגריאטרי דורות, משיבה

    בימים משונים אלו, בהם האנושות מתמודדת עם נגיף הקורונה המושג בית מקבל משמעות חדשה.  מעבר לכך שהבית הוא מקלט פיזי, לבית יש תפקיד רגשי חשוב והוא מהווה עבורנו מקום מבטחים מוגן.

    אצל חולים כרוניים וחולים במחלות חשוכות מרפא ובני משפחותיהם, תקופת הקורונה החריפה את הקושי בהתמודדות עם המצב הרפואי והוסיפה אתגרים לחרדות קיימות. חולים אלה נמצאים  בסיכון גבוה לסבול מההשלכות הבריאותיות של הדבקות בנגיף ומסיבוכים הנלווים אליו. בנוסף, רבים מהחולים זקוקים לקבלת טיפול רפואי יומיומי תומך הנקרא טיפול פליאטיבי.

    שיפור איכות החיים של החולים

    טיפול פליאטיבי הוא גישה טיפולית שנועדה לשפר את איכות החיים של חולים ובני משפחותיהם, בהתמודדות עם מחלות חשוכות מרפא. למרות התקדמות הטכנולוגיה והרפואה המודרנית המאפשרות ריפוי ושיפור מצבם של מחלות רבות, ישנן מחלות שאין להן מזור, והמחלה היא כרונית  ומתמשכת ומצבו של החולה הולך ומחמיר. מצב זה עלול להתרחש במקרים מסוימים של מחלות סרטן, מחלות אי ספיקת  בלב, ריאות, כליות, דמנציה, מחלות ניווּניות אחרות וזיקנה.

    מטרת הטיפול הפליאטיבי היא להקל על המטופלים על ידי איזון תסמינים ולמנוע מהם סבל ככל האפשר. הטיפול הפליאטיבי כולל בתוכו גם תמיכה נפשית ורגשית במטופל, בני משפחתו ומטפליו, מתוך שאיפה לאפשר לכל הנוגעים בדבר לשמור על איכות חיים טובה  ככל הניתן למרות המחלה. 

    חולים פליאטיבים בתקופת הקורונה

    טיפול פליאטיבי יכול להינתן במסגרת אשפוזית במוסד רפואי או במסגרת ביתית (הוספיס בית) בסביבה המוכרת למטופל ולמשפחתו. היתרונות של טיפול פליאטיבי במסגרת הוספיס בית מתחדדים גם בתקופת קורונה, עקב ההגבלות החדשות באורח החיים. בתקופה זו למשל, בחלק ממחלקות האשפוז הוגבלו שעות הביקור ואושרו ביקורים של בני משפחה מדרגה ראשונה בלבד   בשל החשש מהדבקת מטופלים וצוותים מסיבות אלו, לחולים הקשים המאושפזים במוסדות יש פחות מבקרים והם  סובלים מבדידות רבה. 

    לעומת זאת, בבית יש לחולה ולמשפחתו שליטה מלאה על צורת האשפוז. הם שותפים מלאים בקבלת ההחלטות הטיפוליות על פי העדפותיהם וערכיהם. בנוסף, הם יכולים לשלוט על כמות המבקרים ועל זמני השהייה, על האפשרות להזמין לביתם טיפולים אלטרנטיביים, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד. יתר על כן, הצוות המטפל הכולל רופא, אחות ועובדת סוציאלית, תומך במשפחה באופן פרטני, ובגלל שהחולה ומשפחתו פחות חשופים לצוותים רפואיים ולאנשים שעלולים להיות חולים, ניתן לצמצם עד מאוד את הסיכון לזיהומים ולחשיפה לנגיף.  

    בתפקידי כמנהלת מחלקה פליאטיבית בבית חולים גריאטרי, ישנם מקרים בהם החולה זקוק לתמיכת משפחתו רוב שעות היממה ולכן אני מציעה אפשרות של טיפול במסגרת הוספיס בית. 

    שהות במוסד רפואי, בו חלות מגבלות על ביקורי משפחות ומטפלים מחשש לסיכון החולים והצוות, מובילה  לריחוק פיזי וחברתי. לכך יש השפעה מכרעת על מצבו הרפואי והנפשי של החולה הזקוק לטיפול פליאטיבי. לעומת זאת, האפשרות להיות מוקף בבני משפחה וצוות מטפל קבוע וההימצאות בסביבה מוכרת ואהובה מקנים למטופל נוחות ופרטיות מרבית. 

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    תמיכה במטפלים העיקריים בחולי הוספיס בית עם טלי לבני עובדת סוציאלית במערך הוספיס בית של שרן

    בני משפחה המוצאים עצמם כמטפלים עיקריים בחולי הוספיס מתמודדים לא רק עם עומס הטיפול עצמו, המשבש את שגרת חייהם – אלא גם עם עומס רגשי הנובע מהמצב. קבוצת תמיכה ייחודית של שרן מציעה למטפלים עיקריים מקום לביטוי אישי ורגשי – במגמה לעודד ולחזק אותם. כיום, היא זמינה גם להשתתפות באמצעות זום. עו”ס טלי לבני מספרת בפודקסט על קבוצת התמיכה הזאת.

    אחריות אישית

    בתקופת הקורונה יש משקל רב לאחריות אישית של בני המשפחה והמטפלים המלווים את החולה במסגרת הוספיס בית. בבתי החולים למשל, יש עובדים שנשארים ללון בבית החולים, כיוון שחזרה לביתם עלולה לחשוף אותם לנגיף הקורונה ובכך גם לחשוף את המטופלים ואת הקולגות שלהם. בבית המטופל, על בני המשפחה והמלווים מוטלת האחריות לשמור על עצמם מוגנים ולהימנע מאירועים רבי משתתפים ומהתקהלויות, ואף להקפיד על ריחוק פיזי מבני משפחה שעובדים במקומות הומי אדם.  

    פעמים רבות אנחנו מוצאים שהחולים משוועים למגע ולחיבוק של בני המשפחה והמלווים. יש מקום למלא את רצון החולים, אך גם כאן יש מקום לאחריות אישית ולהתמגנות.

    ריחוק פיזי בימי קורונה לחולים פליאטיבים

    לחולה הנמצא בשעות או בימים אחרונים לחייו, החשש מהדבקתו בוירוס הקורונה בטל בשישים. לפיכך, ניתן ומומלץ לבני משפחה להיות לצידו בימים אלו, תוך הגנה על עצמם מהידבקות זה מזה. לעומת זאת, אם מצבו של החולה הפליאטיבי יחסית יציב והערכה היא כי נותרו עוד מספר חודשים לחייו יש לנקוט באמצעי זהירות שנועדו לאוכלוסייה בסיכון. כלומר, הגבלה בכמות הנוכחים וריחוק פיזי.

    באופן כללי, אני ממליצה על ביקורים בשעות שהחולה ערני עם חלוקה למשמרות בין בני המשפחה לשם מניעת התקהלות. בנוסף, כדאי לשקול צמצום של הריחוק הפיזי ככל הניתן ולהקפיד על מיגון עם מסיכה כירורגית. 

    חשוב לדעת, כי טיפול פליאטיבי עשוי להימשך תקופה ארוכה. משום כך, ביתו של החולה עשוי לספק מענה טיפולי מתאים. כך ירגיש החולה בטוח יותר עם משפחתו, עטוף בדאגה ואהבה, וימנע מהסכנות הזיהומיות של בית החולים באופן כללי ומסכנת הקורונה.

    טל-רפואה – שומרים על קשר מרחוק

    קורונה חשפה את כולנו לטכנולוגיית זום, שמאפשרת שיח עם האהובים עלינו ואפילו חגיגות משותפות בחגים ובשבתות. במסגרת טיפול פליאטיבי, החולה מקבל הדרכה לשימוש בטכנולוגיה (פייס טיים, וואטאפ וכו’)  על מנת לשמור על קשר עם המשפחה וחברים.

    אשפוז בית לחולה פליאטיבי חולה בקורונה

    בגל הראשון של מחלת הקורונה, היו מקרים לא מעטים בהם העבירו חולים בדמנציה מתקדמת או סופנית אשר נדבקו בקורונה למחלקות אשפוזיות ובכך ניתקו אותם מסביבתם הטבעית. קשה לתאר איך מרגיש חולה דמנטי בסיטואציה זו כאשר הוא מוקף בצוות רפואי עטוי מסכות. 

    מסיבה זו, אני סבורה שאשפוז בית לחולה פליאטיבי הסובל גם מקורונה מהווה פתרון טוב – בהנחה שהמטפל העיקרי דואג למגן עצמו מהדבקה  ובתנאי שיש צוות רפואי וסיעודי לצורך מעקב וזיהוי סיבוכים. אם ישנה הדרדרות במצבו של החולה בבית, החולה ובני משפחתו נדרשים להחליט מבעוד מועד באם להתפנות לבית החולים או להישאר בבית.

     

    על פי תחזיות מומחים באפידמולוגיה צפויה לנו עוד תקופה ארוכה של התמודדות עם נגיף קורונה. כדי שהחולים היקרים לנו לא יתמודדו לבד עם מצבם הקשה בימיהם האחרונים, חשוב לזכור שאין כמו בבית. שירות הוספיס בית של שרן – רפואת בית ניתן בפריסה ארצית בהסכמים עם ארבעת קופות החולים:  כללית, מכבי, לאומית ומאוחדת וכן באופן פרטי.

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות