התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    הוספיס בית לאחר שבץ מוחי: טיפול מקיף לחולה ולמשפחה

    מהם הסימנים לשבץ מוחי? מדוע קריטי לטפל בו מיידית? וכיצד נראה הטיפול במצבים סיעודיים וסופניים כתוצאה מאירוע מסיבי? הוספיס בית לאחר שבץ מוחי – כל מה שצריך לדעת   

    שבץ מוח (Stroke) נמנה עם גורמי התמותה השכיחים בארץ ובעולם, והוא אחד הגורמים העיקריים לנכות ולירידה קוגניטיבית ודמנציה בקרב האוכלוסייה המבוגרת. לשבץ מסיבי או ריבוי שבצים יש השלכות ארוכות טווח על איכות החיים, עד כדי הגעה  למצבים סיעודיים. שירות הוספיס בית של שרן מעניק טיפול רב מערכתי, הן למצוקות הפיזיות של החולה והן לצרכים הסוציאליים והנפשיים שלו ושל בני משפחתו. 

    מהן הסיבות לשבץ מוחי?

    שבץ מוחי הוא הפרעה פתאומית בתפקודי המוח. זו יכולה להיגרם כתוצאה מפגיעה באספקת הדם והחמצן לאזור מסוים במוח, או לחלופין – במצב נפוץ פחות ומורכב יותר לטיפול – בשל קרע של כלי דם הגורם לדימום תוך מוחי. הסיבה המיידית לא תמיד ברורה, אבל מוכרים מספר גורמי סיכון למחלות כלי דם ובהם: סוכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם (מסיבות של תזונה, גנטיקה ועוד), עישון והפרעה בקצב הלב – פרפור פרוזדורים.         

    מהם התסמינים העיקריים וכיצד מאבחנים את המחלה?

    בשונה ממצבים קליניים אחרים, שבץ מוחי יתבטא בדרך כלל בתסמינים פתאומיים, חדים ומהירים, מה שיקל על זיהויו: שיבוש הדיבור – דיבור כבד, מקוטע ומבולבל, עם החלפה של אותיות עד כדי מלמול חסר פשר (ג’יבריש); עקימות בפנים וקושי לחייך; חולשה בגפיים – קושי בהליכה או בהרמת יד; טשטוש והפרעה בראייה, פעמים רבות ראייה כפולה; ושינוי פתאומי במצב שקשה להסבירו. 

    את שלושת הסימנים הראשונים קל לזכור ולאבחן בעזרת ראשי התיבות דח”ה – דבר, חייך, הרם. אבל דחייה היא ההיפך הגמור ממה שצריך לעשות כשפוגשים אדם הסובל מאחד הסימפטומים הללו. חשוב מאוד לפנותו מיידית למד”א ולחדר המיון, שכן כל דקה קובעת. האבחון הראשוני ייעשה על ידי נוירולוג, שבמידת הצורך יפנה את המטופל ל-CT כדי להעריך את היקף הפגיעה ומאפייניה. 

    כיצד מטפלים בשבץ מוחי?

    אם מדובר במקרה של חסימת עורק – שבץ מוחי איסכמי (Ischemic Stroke) – ניתן לנסות לפתוח את החסימה באמצעות צנתור ולהציל את רקמת המוח. הרפואה יודעת כיום לבצע את ההליך באופן אופטימלי ובמקרים רבים ללא סיבוכים כלל. במצב של דימום תוך מוחי – שבץ מוחי המורגי (Hemorrhagic Stroke) – ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי לספוג את הדמם. כך או כך, טיפול מהיר מרגע הופעת התסמינים, המלווה בתהליך של שיקום, יכול להחזיר את המטופל לחיים רגילים ולתפקוד מלא. במצבים אחרים, לאחר שבץ מסיבי או אירועים חוזרים ונשנים, תיתכן פגיעה נרחבת במוח אשר תתבטא בפגיעות מוטוריות – החל משיתוק באיברים שונים ועד כדי מצב סיעודי, וכן בפגיעה קוגניטיבית.                

    מהן אפשרויות הטיפול במצב מחלה מתקדם וסופני?

    שבץ יכול להיגרם באופן פתאומי גם בגיל צעיר יחסית – בשנות ה-60, ה-50 ובמקרים נדירים אפילו ה-30 לחייו של אדם. המקרים הקשים יותר, שעלולים להידרדר גם למצבים סופניים, אופייניים בעיקר לגיל מבוגר. משפחה המלווה חולה כזה תחווה הידרדרות למצב יותר ויותר סיעודי עם הזמן.  המשפחה יכולה לבחור לטפל בחולה בבית, תוך קבלת סיוע מקופת החולים. במצבים המאובחנים כסופניים, ניתן להעביר את המטופל למסגרת של הוספיס בית.   

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    מיינדפולנס – תרגול מדיטציה להפחתת לחצים עם נעמה קטן

    לחוצים? מודעות קשובה – מיינדפולנס – עשויה לתרום להתמודדות טובה יותר עם הלחץ המלווה אתכם. נעמה קטן, מתרגלת ומורה למיינדפולנס, ודוקטורנטית למיינדפולנס באוניברסיטת חיפה מנחה אותנו בשלושה צעדים של תרגול מודעות קשובה להפחתת לחצים.

    מהם יתרונות הטיפול דרך הוספיס בית של שרן?

    הטיפול בהוספיס מוגדר כתומך, פליאטיבי, ומטרתו לספק לחולה את איכות החיים הטובה ביותר שאפשר ולהפחית עד כמה שניתן את הסבל והמצוקה להם נתונים הוא ובני משפחתו. מבחינה רפואית, הטיפול הוא רב מערכתי: הצוות המטפל נתקל במצבים של פצעי לחץ בשל החוסר בתזוזה. הוא עוסק גם במחלות נלוות, שלא אחת תרמו לפגיעה המוחית מלכתחילה והוחרפו בעקבותיה (סוכרת, מחלות לב ועוד). הצוות מלווה את המשפחה בייעוץ תזונתי למניעת עצירות והתייבשות. לעיתים סובל החולה מכאבים בשל התכווצויות, ולא תמיד קל להבין את תלונותיו ולתקשר עמו. לצד הפן הגופני, עובדים סוציאליים מלווים את המשפחה, מדריכים אותה, מסייעים לה במימוש זכויותיה מול ביטוח לאומי, למשל בהקצאת מטפל צמוד, ומכינים אותה להמשך. הליווי עוסק גם בסוגיות רגישות כמו הנחיה של החולה, או של מיופה כוח מטעמו, שלא להאריך את חייו באופן מלאכותי.     

    הטיפול שלנו במצבים סופניים, לרוב סיעודיים בעקבות שבץ מוחי הוא רחב מאוד”, אומר ד”ר איב ביטון, המייסד והמנהל הרפואי של שרן – רפואה עד הבית. “אנחנו נוגעים במגוון שטחים ותחומים, והכול במטרה לאפשר לחולה לסיים את חייו לא במוסד סיעודי כי אם בסביבתו הטבעית והמוכרת, בקרב משפחתו ואהוביו”.  

    שירות ההוספיס של שרן, אליו ניתן להגיע בהפניה מקופת החולים, כלול בסל הבריאות ואינו כרוך בעלות.   

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות