התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    מתיקות מסוכנת: דברים שלא ידעתם על מחלת הסוכרת

     

     

     

     ד”ר איב ביטון

     

    כל מטופל שלישי המתקבל לטיפול בשרן רפואה עד הבית סובל מסוכרת*. מדוע מחלת הסוכרת מסוכנת כל כך וכיצד ניתן לטפל בחולי סוכרת בתנאי בית בצורה יעילה ובטוחה? כל התשובות בכתבה שלפניכם

    מחלת הסוכרת מוכרת לאנושות כבר יותר מ-2,000 שנה. כבר ביוון העתיקה ידעו המרפאים לזהות את המחלה על פי הטלת שתן מוגברת וצימאון. ארטאוס מקפדוקיה קרא למחלה Diabetes ופירושה הוא “לעבור דרך”, כלומר המים שנכנסים עוזבים במהרה את הגוף. בהמשך, כשהתברר שהמחלה גורמת לרמת סוכר גבוהה בדם, נוספה לשם המחלה מילה נוספת: Mellitus (ביוונית: “הכי מתוק בעולם”).

    למרות השם החמוד והמתוק תרתי-משמע, מחלת הסוכרת היא מחלה מסוכנת מאוד. בשקט בשקט היא פוגעת ברוב מערכות הגוף שלנו: מערכת כלי הדם, מערכת העצבים ומערכת החיסון באזורים מסוימים של הגוף, כולל העור. כתוצאה מכך, נוצרות עם השנים פגיעות משניות לסוכרת: פגיעה בראייה, בכליות, בכלי הדם ובמערכת העצבים הפריפרית (אזור הגפיים). פגיעות אלה נוצרות גם כשהחולים נמצאים במצב מאוזן בזכות התזונה והתרופות.

    כיצד זה בא לידי ביטוי? קחו לדוגמא את הפצעים הקטנים שאצל אנשים בריאים עוברים בקלות ובמהירות: שריטה קטנה או שפשוף בעור נעלמים בדרך כלל תוך כמה ימים אצל אנשים עם מערכת חיסונית תקינה. מנגד, אצל חולי הסוכרת שהמערכת החיסונית שלהם מאותגרת בעקבות המחלה, שריטה תמימה שלא מטופלת בזמן עלולה להוביל לקטיעת גפה! זה קורה בגלל הזיהום שחודר דרך הפצע ולמערכת החיסונית אין יכולת לעצור את התפשטותו.

    שמירה על כף הרגל מפני פציעות

    קיים מגוון עשיר של טיפולים שמאפשרים לאזן את רמת הסוכר בדם לאורך זמן. עם זאת, חשוב לעסוק גם במניעה. המלצתי לכל חולי הסוכרת היא להימנע מלהסתובב יחפים ומלנעול סנדלים או כפכפים. יש להקפיד לנעול נעליים סגורות, לגרוב גרביים וללבוש מכנסיים ארוכים. הסיבה לכך היא שאם יווצרו פצע או שפשוף באזור כף הרגל או הקרסול, ייתכן והחולה לא ירגיש אותה משום שמערכת העצבים שלו מאותגרת ואינה מתפקדת כראוי. במקרה זה הזיהום עלול לחדור דרך הפצע הלא מטופל וכולנו כבר הבנו למה זה יכול להוביל וכיצד זה עלול להיגמר.

    בנוסף על כך, חשובה מאוד גם השמירה על ההיגיינה של העור: טיפול בציפורני הרגליים בתדירות גבוהה על מנת להימנע משבירה או מציפורן חודרנית. חשוב לפנות לאיש מקצוע המתמחה בפדיקור רפואי ולעדכנו לפני תחילת הטיפול על קיום המחלה.

    כיצד לנהוג במקרה של פציעה?

    הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לפנות לרופא לשם איסוף תרבית מהפצע. בגלל המערכת החיסונית המוחלשת הפצע עלול להוות מקור לחדירת חיידקים מסוכנים לגוף. כדי להתאים את הטיפול צריך להבין קודם כל מהו סוג החיידקים בו יש להילחם.

    הטיפול בפצע חייב להיות אגרסיבי מאוד במקרים של מחלת הסוכרת: יש לנקות את הפצע היטב ולקחת אנטיביוטיקה: כמשחה מקומית, בכדורים או אפילו באמצעות אינפוזיה, תלוי כמובן בחומרת המצב. כמו כן, יש לדאוג לתחבושת מותאמת ולהחלפתה בתדירות גבוהה.

    פעמים רבות, במיוחד כשמדובר בחולי סוכרת קשישים המרותקים למיטתם, ישנה סכנה להתפתחות פצעי לחץ שגם דרכם עלול לחדור הזיהום. מסיבה זו על המטפלים העיקריים של החולה לעשות ככל יכולתם על מנת למנוע היווצרות פצעי לחץ אשר עלולים להיגמר באסון.

    טיפול של מומחים בסוכרת מבלי לצאת מהבית

    חברת שרן רפואה עד הבית מעניקה מגוון טיפולים לריפוי פצעי סוכרת כבר למעלה מ-20 שנה. מומחי החברה מעניקים מעטפת טיפול כוללת במגוון מחלות ומצבים רפואיים לרבות מחלת הסוכרת: החל מאבחון הפצע על ידי אחד המומחים של החברה וכלה בטיפול מלא בו. כיום אין צורך לנסוע רחוק או להתאשפז בבית חולים לצורך הטיפול, פעולות אשר עלולות להגביר את הסיכון: צילום הפצע מועבר למומחה והאבחון נעשה מרחוק.

    אנשי הרפואה של החברה מיומנים בטיפול בפצעים במסגרת הביתית, לרבות טיפול בחבישות מתוחכמות והחלפתן בתדירות גבוהה והדרכת בני המשפחה באופן התמיכה בטיפול.

    לעתים קרובות, כאשר הטיפול בפצעים נעשה במסגרת של אשפוז בית, אמונים המומחים של שרן גם על איזון המטופל מבחינת מדדי הסוכרת ועל רווחתו הכללית. במרבית המקרים החולים אליהם מגיעים מומחי שרן סובלים ממחלות נוספות או ממצב רפואי המשלב את מחלת הסוכרת ברקע. בשנתיים האחרונות, 2021-2022, כל מטופל שלישי שפנה לשרן במסגרת שירות אשפוז בית אקוטי או הוספיס בית סבל מסוכרת.

    עתה, כשאין לכם ספק שמדובר במחלה מסוכנת, אני מזמין אתכם לשמור על עצמכם ועל קרובי המשפחה שלכם ובמידה ומדובר במחלה פעילה, אנו כאן כדי לייעץ ולסייע בטיפול.

     

    * בקרב המטופלים שהתקבלו לשירות של אשפוז בית אקוטי / הוספיס הבית במהלך השנים 2021-2022.

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות