התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    טיפול באי ספיקת לב

    כשהלב, משאבת הדם והחיים של כולנו, סובל מכשל משמעותי, כל נשימה הופכת למשימה כאובה. אבל גם במצב של מחלה מתקדמת ניתן להקל – ואפשר לעשות את זה בבית

    דר איב ביטון - בעלים ומנהל רפואימאמר מאת: ד”ר איב ביטון, מייסד ומנהל רפואי של שרן.

    אי ספיקת לב היא אחת ממחלות הלב הנפוצות בישראל ובעולם המערבי. מהלך המחלה אינו ניתן לחיזוי מדויק, וניתן לחיות עם אי ספיקת לב במשך שנים בהן חלות עליות וירידות, החמרה והתייצבות. באמצעות מעקב הדוק וטיפול קבוע, שיכולים להתבצע בעיקר בביתו של החולה, אפשר להקל על תסמיני המחלה ולשמור על איכות החיים.

    מהי אי ספיקת לב?

    כדי להבין טוב יותר את המחלה חשוב להבין תחילה: מהו הלב ומהם תפקידיו? למרות הנטייה האנושית, עוד מימי קדם, לייחס ללב את מקור התחושות והרגשות, מדובר באיבר חלול – שריר הפועל כמשאבה, שתפקידו להזרים את הדם לתאי הגוף. זרם הדם מספק לתאים חמצן, אמצעים ללוחמה בזיהומים ותאים האחראיים על קרישת דם; אחראי על פינוי פסולת מתאי הגוף ועוד.
    אי ספיקת לב היא מצב שבו הלב אינו מצליח לספק לגוף את כמות הדם הנדרשת. זאת בשל פגם בשריר המונע ממנו להתכווץ ולהתרפות בצורה תקינה. הסיבות לאותו פגם מתחלקות לפגיעה הנובעת מטרשת עורקים, שבעקבותיה בעבר לא זרם מספיק דם לשריר הלב (“התקף לב”) ופעילותו נפגמה; מצבים של פגמים מולדים בשריר הלב, זיהומים או טיפולים תרופתיים שפגעו בו; וכן, בעיקר במקרה של אי ספיקת לב אצל קשישים, הזדקנות טבעית של הלב והחלפה של רקמת השריר בחומר שאינו מסוגל להתכווץ. אי ספיקה של השריר הפגוע מחמירה במצבים של הגברה בפעילות הלב, מהחמרה קלה ועד קשה. אלו יכולות להיות הפרעות קצב לב, מחלות חום, מחלות של בלוטת התריס, אנמיה ועוד.

    מהורדת דופק ועד מענה נפשי

    הלוקים במחלה סובלים מקוצר נשימה עד כדי מחנק במאמץ קל או אפילו במנוחה, מבצקות ונפיחות בקרסוליים, מהצטברות של נוזלים בחלל הבטן (מיימת) ולעיתים משורה של תסמינים נוספים כמו חוסר תיאבון, עלייה במשקל, שיעול עתיר ליחה, בחילה וחוסר נוחות בטנית או כללית. הם אינם מסוגלים לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות ותלויים באחרים. תסמינים שכאלה מעידים על מחלה מתקדמת, אף שמצב החולה יכול גם להשתפר ולהתייצב לזמן ממושך, ואז להחמיר שוב – וחוזר חלילה.

    אי ספיקת לב קשה לעומת קלה: תסמינים

    המחלה מדורגת לפי מצבו התפקודי והנשימתי של החולה בדרגות של 1 עד 4: בדרגה 1 מדובר בהפרעה מינימלית לחיי היומיום, המאפשרת חיים פעילים ופרודוקטיביים תוך מעקב ומניעת החמרה. בדרגה 4 החולה למעשה מרותק לביתו וסובל מקוצר נשימה אף במנוחה.

    אי ספיקת לב ימנית או שמאלית; אי ספיקה דיאסטולית או סיסטולית

    המחלה מסווגת לפי האזור הפגוע בשריר הלב: אי ספיקה ימנית או אי ספיקה שמאלית; וכן לפי מהות הפגיעה בחדר הלב השמאלי: אי ספיקה דיאסטולית, שבה הבעיה היא במילוי החדר (שלב הרפיית השריר), או אי ספיקה סיסטולית, שבה נוצרת בעיה בשליחת הדם לגוף (שלב כיווץ שריר הלב).

    אי ספיקת לב בגיל צעיר

    אי ספיקת לב בגיל צעיר יכולה לנבוע מפגיעה ויראלית בשריר הלב ומנזק שנגרם לו. לרוב מתקיימת התאוששות של השריר, אך לעיתים, במצבים קשים יותר, יש לשקול השתלת לב.

     

    מוזמנים להקשיב לפודקאסט בנושא (לעוד פודקאסטים)

    מיינדפולנס – תרגול להפגת כאב עם נעמה קטן

    שורה ארוכה של מחקרים הוכיחו כי תרגול מיינדפולנס תורם להתמודדות עם כאב. נעמה קטן, מתרגלת ומורה למיינדפולנס, ודוקטורנטית למיינדפולנס באוניברסיטת חיפה, מנחה אותנו בתרגול מודעות קשובה המיועד להפגת כאב.

     

    טיפול באי ספיקת לב: תרופות ואיזונים

    כדי להקל על תפקוד הלב, מטופלים נוטלים תרופות שמטרתן להאט את הדופק ולהפחית לחץ דם. במצבים מסוימים תינתנה תרופות לשיפור התכווצות שריר הלב, ואילו במצבים אחרים יושתל בגופו של החולה קוצב לב. כדי למנוע מיימת, יינתנו תכשירים משָתנים כמו פוסיד (פורוסמיד) בבליעת כדורים, בשתיית אמפולות או בהזרקה לווריד.

    טיפול באי ספיקת לב הוא בעיקר מניעת החמרה ואיזון תרופתי. כיום בידינו שלל תרופות המאפשרות להיפטר מעודפי נוזלים, להקל על תפקוד הלב ולמנוע סיבוכים של קרישת דם. טיפולים נוספים הם הקפדה על מאזן הנוזלים והמלחים בגוף, ניהול נכון של המשקל וכמובן, פעילות גופנית מבוקרת היא ברוכה.

    צנתור או ניתוח מעקפים לטיפול באי ספיקת לב

    לצד התרופות, הבנה מבנית טובה ואבחון מדוקדק של מנגנון האי ספיקה עשויים להביא גם להתערבות ניתוחית לשם שיפור בהספקת הדם לשריר הלב – ניתוח מעקפים או צנתורים לשיפור הזרימה, וכן תיקון מסתמים אם מתברר שהבעיה טמונה שם.

    מקוצב לב ועד לב מלאכותי

    ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות מאפשרת להשתמש במגוון עזרים כגון חדר מלאכותי או לב מלאכותי, וכן בשורה של קוצבים למניעת הפרעות קצב ולשיפור ההתכווצות.

    טיפול תומך בחיק המשפחה

    גם בשלבים המתקדמים של המחלה, במקרים בהם החולה מבוגר מאוד או מרותק לביתו וכאשר מתחייב מעקב קבוע וטיפול שוטף, אין הכרח באשפוז לפרקי זמן ממושכים. החולה יכול להישאר בבית עם ביקורים קבועים של אחים ואחיות ובדיקה מקיפה של רופא מעת לעת. בטיפול של שרן רפואה עד הבית ייבדקו בכל ביקור לחץ הדם, הדופק והמשקל, שירידתו עשויה להעיד על שיפור בתפקודי הלב. לרוב יינתנו גם תוספת חמצן, פוסיד ותרופות משלימות. החולה יישאל על שגרתו ומצוקותיו – כאב, מצבי בלבול, עצירות, הפרעות שינה וחרדה, וגם אלה יקבלו מענה תוך התחשבות במצבו הפיזי.

    דימה גנטובניק, מנהל סיעוד טיפול תומך והוספיס בית בשרן, רואה ברכה גדולה ביכולת שיש למטופל לקבל טיפול תומך מיטבי בחיק משפחתו, בסביבה תומכת ומוכרת ואף לסיים את חייו בכבוד בבית. “היום, לשמחתנו, חולים סופניים – כולל במחלות קרדיאליות – רוצים להישאר בבית, תחת טיפול רפואי וסיעודי טוב. הם יודעים שעומדת לרשותם מערכת שלמה ועוטפת של ביקורי אחים ואחיות, ביקורי רופא ומוקד בזמינות של 24-7. במצב כזה, גם במקרה של אי ספיקת לב קשה, אין סיבה שיעבירו חודשים על חודשים בבתי חולים בהמתנה ליומם האחרון”.

        

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות