התקשרו: 1-700-508-586

למידע נוסף והתייעצות

השאירו פרטים
ואנו נחזור אליכם בהקדם





    מסכים/ה לתנאיהתקנון

    מאשר/ת הרשמה לדיוור

    טיפול פליאטיבי בפצעים מורכבים

    הטיפול בפצעים מורכבים כגון פצעי לחץ ופצעים בכף רגל סוכרתית דורש גישה טיפולית רב- מקצועית, שכיום מיושמת ברפואה תומכת בבית

    פצעים מורכבים, קשים לריפוי, הם אחד מהסיבוכים של מחלות כרוניות הפוגעות ביכולת הניידות של החולה, במחלות כגון אלצהיימר, דמנציה, שבץ מוחי, מחלות ממאירות, שברים בגיל מבוגר, אי ספיקה כלייתית, אי ספיקת לב ועוד. במרבית המקרים מדובר במטופלים מבוגרים עם נכות או  יכולת ניידות נמוכה מאד וכתוצאה מכך הם מפתחים פצעי לחץ. בעיית פצעי הלחץ מתוספת לבעיות בריאותיות רבות מהן סובלים חולים מבוגרים, המחייבת להתוות תכנית טיפול בקשישים, שתתן מענה פרטני וכולל. 

    הקבוצה השנייה אשר מועדת לפתח פצעים קשיי ריפוי הם חולי סוכרת, הסובלים מסיבוכים רבים, אחד מהם הוא פצעים קשיי ריפוי בכף הרגל (נקרא גם פצע סוכרתי/פצע מורכב בכף רגל סוכרתית). חולי סוכרת סובלים בדרך כלל מפגיעה בכלי הדם והעצבים בגפיים התחתונות. כתוצאה מהפגיעה בכלי הדם, זרימת הדם אל כפות הרגליים נפגעת. הפגיעה העצבית (נקראת נוירופתיה סוכרתית) גורמת לאבדן תחושה ועקב כך לחשיפה לחבלות ולפציעות. מאחר שהדם מכיל מרכיבים חיוניים המסייעים בתהליך הטבעי של ריפוי פצעים, ירידה בזרימת הדם לעורקים בכפות הרגליים גורמת לכך שכל פצע שגרתי או פצע לחץ, עלול להסתבך ולהפוך לפצע מורכב, קשה ריפוי. פצעים סוכרתיים מוזנחים או כאלה שאינם מטופלים כראוי, עלולים לגרום לזיהום חמור וכתוצאה מכך לנמק ולעיתים גם לקטיעה של חלק מהגפה. רק בישראל מתבצעות למעלה מ- 1,500 קטיעות גפיים מדי שנה בקרב חולי סוכרת.

    הטיפול בפצעים מורכבים, קשיי ריפוי, הוא טיפול מורכב וארוך. כיום עם מגוון פתרונות רפואיים מתקדמים, ניתן לקבל את הטיפול בבית על ידי צוותי רפואה וסיעוד, במסגרת של רפואה תומכת בבית (רפואה פליאטיבית). 

    מהם פצעים קשיי ריפוי ומהו טיפול תומך בפצעים?

    ד”ר טל פרגר, מומחית ברפואה משפחה ורפואה פליאטיבית, יועצת פליאטיבית לתחום הוספיס בית של שרן רפואה עד הבית  מסבירה: “פצעים מורכבים קשיי ריפוי, הם פצעים עמוקים המערבים מספר שכבות של רקמת העור ואינם נרפאים גם לאחר מספר שבועות. ככל שהמטופל מבוגר יותר ותחלואת הרקע שלו מורכבת יותר, תהליך ריפוי הפצע יהיה מורכב וארוך יותר ולכך יש השלכות בריאותיות ונפשיות”.

     “מטופלים לגביהם קיימת הערכה לפיה משך הטיפול יהיה ארוך ולעיתים ללא ריפוי מלא, יכולים להתאים לטיפול פליאטיבי בפצעים. המטרה העיקרית של הטיפול הפליאטיבי בפצעים מורכבים היא מניעת החמרה והיווצרות פצעים נוספים”, מציינת ד”ר פרגר.

    מטרות נוספות וחשובות לא פחות אותן מונה ד”ר פרגר: “שיפור מצב הפצע על ידי הפחתת הפרשות מהפצע, טיפול בריח החריף שאופייני לפצעים עמוקים ושמקורו בהצטברות רובד של חיידקים; מניעת זיהום חמור, נמק וקטיעת גפה. מבחינת השיפור באיכות חיי החולה ובני משפחתו המטפלים בו, הטיפול הפליאטיבי בפצע מורכב יכול למנוע אשפוזים – יתרון חשוב בעיקר בטיפול בקשישים – וכן  להפחית כאב, לשפר תפקוד ביום יום ולאפשר חזרה לעצמאות, גם אם חלקית. כאשר מושג שיפור בתפקודו של החולה, חלה גם הפחתה משמעותית בנטל המונח על כתפי המטפל העיקרי“.

    מה כולל הטיפול הפליאטיבי בפצע קשה ריפוי?

    לדברי ד”ר פרגר, “במסגרת הרפואה הפליאטיבית, הטיפול בפצע קשה ריפוי, מתמקד במספר רבדים:

    • טיפול בפצע עצמו – חבישות מתקדמות; ניקוז והטרייה (ניקוי כירורגי של רקמות המפריעות לריפוי הפצע); שטיפות ובמקרה הצורך מתן טיפול תרופתי כנגד זיהומים. 
    • שיפור תפקודו ומצבו של החולה באמצעות: טיפול בכאב, התאמת תזונה, מניעת קונטרקטורות (עיוות של הגפה), פיזיותרפיה לשיפור ניידות ועוד.
    • סיוע נלווה לחולה ולמטפל העיקרי: תמיכה רגשית, הכוונה ועזרה במיצוי הזכויות ובהשגת עזרה בבית לטיפול השוטף”.  

    “חשוב לציין כי הטיפול הפליאטיבי בפצעים, מתבצע נוסף על הטיפול במחלות ומצבים אחרים מהם סובל החולה” מדגישה ד”ר פרגר. “לדוגמה בחולי סוכרת, איזון רמות הסוכר, הפסקת עישון, שיפור תזונה ופעילות גופנית מותאמת, חשובים לטיפול יעיל בפצעים קשיי ריפוי. בחולה עם דמנציה מתקדמת הסובל מפצעים קשיי ריפוי כתוצאה מירידה בניידות, נטפל בבעיות כגון ריבוי תרופות, שינויים בהתנהגות, שיפור השינה, התאמת תזונה ופיזיותרפיה פאסיבית. חשוב להדגיש כי בדרך כלל פצע לא מתחיל כפצע עמוק ולכן, כבר כאשר מזהים ולו שפשוף בעור, יש לפנות לצוות הרפואי המטפל  למניעת התדרדרות שעלולה לקרות תוך ימים ספורים. היום ניתן להתייעץ עם צוות רפואי בנוגע לטיפולים המבוצעים בבית ולספק טיפול יעיל בפצעים גם בחולים המרותקים לביתם, יתרון אשר מקל על המטופל ובני משפחתו”.

    עוד בנושא:

         Webmanager

    תפריט נגישות